De invloed van de menopauze op je relatie

De overgang kan een flinke domper zetten op je relatie en op je zin in seks.

Je kunt erin berusten maar je kunt ook de last van je klachten aanpakken.

En: vaak is het zo dat als je het begrijpt, dat de symptomen dan ook beter te harden zijn……

Menopauze is de naam voor een periode waarbij je eierstokken stoppen met oestrogeen en progesteron aan te maken.

Je menstruele cyclus wordt onregelmatig, om na een aantal jaren (gemiddeld 4, maar het kan erg variëren) volledig weg te vallen. In die periode kun je last krijgen van verschillende klachten: de beroemde opvliegers, zweten, slaapproblemen, verminderde zin in seks, pijn bij het vrijen, prikkelbaarheid en wisselende stemmingen.

Dat laatste zorgt ervoor dat sommige vrouwen de overgang als een soort van omgekeerde puberteit ervaren en wellicht hun omgeving ook wel.

Bijkomend probleem is dat die klachten elkaar meestal versterken. Nachtelijk zweten maakt dat je nog slechter slaapt, waardoor de stress toeneemt en je al wankele humeur helemaal de diepte in gaat. Met wat pech kom je in een negatieve spiraal terecht. Heel die toestand kan ook een serieuze domper zetten op je relatieleven en je zin in seks.

Aan de menopauze zelf is niks te doen, maar aan de last die je hebt van de klachten wel. Als je je beter in je vel voelt en emotioneel stabieler, dan is het ook gemakkelijker om je seksleven weer aan te zwengelen.

Daarover schreef seksuoloog Alexander Witpas dit weekend in het Vlaamse Nieuwsblad.

Enkele adviezen:
1. Ga gezonder eten en meer bewegen.
Vermijd voedsel dat een warmtegevoel kan opwekken, zoals koffie, thee, alcohol en scherpe kruiden. Vervang synthetische kleding en beddengoed door katoen en kleed jezelf in laagjes zodat je gemakkelijk je kleding kunt aanpassen aan je temperatuur.

2. Werk aan meer intimiteit
De menopauze kan voor een relatie een lastige fase zijn die lang kan duren. Besteed daarom bewust meer aandacht aan intimiteit binnen je relatie. Creëer momenten dat jullie ongestoord samen kunnen zijn. Raak elkaar meer aan op een liefdevolle manier. Doe meer leuke dingen samen. Laat de ander weten wat je leuk aan hem of haar vindt.

3. Neem tijd om na te denken over betreffende levensfase
Neem regelmatig de tijd om stil te staan bij wat er in je omgaat en hoe je je voelt. Je sluit een belangrijke fase van je leven af. Hoe kijk je daarop terug? Zijn er onopgeloste zaken die je nog wilt aanpakken? Hoe kijk je naar de toekomst? Wat vind je belangrijk voor de komende jaren?

4. Stimuleer je seksuele verlangens
Geef aandacht aan je seksuele verlangens en gevoelens. Als ze niet meer spontaan komen, ga er dan wat actiever mee om. Fantaseer over een ideaal scenario. Lees erotische literatuur. Denk terug aan momenten in je leven dat je passionele seks had.

5. Vrij rustig
Als je vrijt, doe het dan rustig aan. De hormonale veranderingen maken dat je vagina minder doorbloed is en dat kan droogheid veroorzaken en pijn bij aanraking of penetratie. Een glijmiddel van goede kwaliteit kan vrijen een stuk aangenamer maken.

Lees ook:Waarom verliezen vrouwen interesse in seks?
Lees ook:Kunnen een man en een vrouw ook ‘gewoon’ vrienden zijn? V
Lees ook:Pleeg je overspel als je thuis geen seks meer hebt?
Lees ook:Behalve seks, zijn ook deze zaken cement voor je relatie!
Lees ook:Vrouwen gedragen zich als kerels in de sportschool en mannen als miepen

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>