Flikkeren we foute cadeaus onder de rododendron?

Niet elke Sint of Kerstman schiet met zijn presentjes in de roos.

En heel veel mensen vinden het niet prettig middels cadeautjes ‘in de zeik genomen’ te worden.

Toch is het daar nu de ultieme tijd voor.

Voorts willen vooral mannen nogal eens de plank compleet misslaan met hun aankoop voor vrouwlief.

De helft van alle Nederlanders is echter van het motto: ‘Een gegeven paard………..

……….. kijk je niet in de bek’. Pardon: mond.

Uit onderzoek van de Nationale Tijdschriftenbon onder 518 respondenten door PanelWizard blijkt dat 77% van de Nederlanders ervaart dat de Sint of zijn collega Kerstman wel eens een misser maakt.

Bij 11% komt dit zelfs jaarlijks voor. Voor de helft gaat het gezegde ‘een gegeven paard kijk je niet in de bek’ op: men houdt en gebruikt de misser. Voor 39% eindigt dit in de kast onder een dikke laag stof en 32% geeft het later door aan een ander.

Hoewel voor 63% de voorpret van de feestdagen begint met het inkopen van de cadeaus, vindt bijna een kwart het kopen stressvol. 16% heeft er simpelweg geen zin in. In de zoektocht naar gepaste presentjes maken we het onszelf gemakkelijk. 48% vraagt naar de wens van de ontvanger, 45% kijkt op het lootje en 28% vraagt een ander om tips.

Zelfs 5% van de mannen gaat voor opperste efficiëntie en stuurt iemand anders op pad. Denken vanuit het eigen perspectief ~wat vind ik leuk?~ doet 33%. Het is nog maar de vraag of dit slim is, aangezien een niet gewenst cadeau krijgen voor 60% een afknapper is.

Er staat nog een 2e cadeauronde voor de deur. Lidushka Ruegebrink van de Nationale Tijdschriftenbon: “Om de Kerstman te helpen met het vinden van gepaste cadeaus, hebben we Nederland gevraagd naar hun schot in de roos. De cadeauontvangers leggen de lat aardig hoog, zo blijkt.

”Een geslaagd cadeau moet vooral in de smaak vallen (63%), persoonlijk zijn (60%) en origineel (44%). Een boek (43%), parfum of cosmetica (38%), een DVD of CD (33%), een cadeaubon (27%) of een zelfgemaakt cadeau (27%) beslaan de top 5.

42% staat vaak twijfelend in een winkel. Daarmee lijkt het inkopen van een geslaagd cadeau een lastige opgave. Interesse in de ontvanger blijkt cruciaal, want een cadeau naar de smaak van de gever en niet naar de ontvanger is voor 36% een afknapper. “Zo zijn ‘badschuim krijgen en geen bad hebben’ en ‘wijnpakket ontvangen terwijl ik geen wijn drink’ aangegeven als voorbeelden van grootste missers!

Smaken verschillen, dat blijkt. Inleving in degene voor wie je een cadeau koopt, is een grote succesfactor. Vind je dat moeilijk, dan kun je de keuze beter nog leggen bij de ontvanger. 12% vindt namelijk eigen invulling belangrijk. 60% vindt het leuk om een cadeaubon te krijgen en 7 op de 10 vindt het zelfs ‘altijd goed’.” aldus Ruegebrink.

Spot kan niet iedereen waarderen; eenderde geeft aan niet graag in de zeik te worden genomen met een cadeau. Dat wordt onderstreept door commentaren naar de grootste missers: “Ik kreeg anti-stinkzolen voor kerst.” en “Een prachtig uitziend pakje van mijn vrouw met daarin mijn bekeuring voor te hard rijden.”

Er rond voor uitkomen dat een cadeau niet juist is, is moeilijk. 42% geeft dit zelfs nooit aan. 22% kan echter de teleurstelling niet verbergen want het gezicht spreekt boekdelen. 21%, vooral mannen, vindt dat eerlijkheid voor alles gaat en geeft aan dat het niet naar zijn smaak is. 13% vraagt de gever direct om de bon.

 

Lees ook:Beginnende december-koorts breekt uit
Lees ook:Persoonlijke cadeaus scoren het best
Lees ook:Vrouwen haten opdringerige kerstmannen, mannen worden kots van kerstmuziek
Lees ook:Tongzoenen met de andere kant van de wereld
Lees ook:Verkeerd cadeau? Berg je !

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Flikkeren we foute cadeaus onder de rododendron?

  1. Pingback: Vrouwen vinden liever iets digitaals onder de kerstboom dan iets glimmends | Relatie

  2. Pingback: Kerstshoppende mannen: Italianen royaal, Duitsers krenterig en Britten besluiteloos | Relatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>