Jongens zijn gelukkiger dan meisjes, ondanks dat ze vaker een beperking hebben

Jonge Vlaamse tieners voelen zich gemiddeld beter dan in andere landen van de wereld en daarbij zijn jongens van 12-13 jaar gelukkiger dan meisjes.

Van de jongens heeft 25% te maken met een beperking; bij meisjes is dat 15%. Meestal gaat het bij jongens om een leerstoornis (7%), ADHD (4%), autisme (4%) of DCD (Developmental Coordination Disorder, een stoornis in de ontwikkeling van de coördinatie van bewegingen; eveneens 4%).

De invloed van negatieve gedragskenmerken en stoornissen op het welbevinden van jongens kan klaarblijkelijk worden gecompenseerd door positieve ervaringen.

Dat blijkt uit het grootschalige JOnG!-onderzoek van de dienst Jeugdgezondheidszorg aan de KU Leuven.

Hierbij worden kinderen en/of hun ouders ondervraagd tijdens de babytijd en daarna op 6- en 12-jarige leeftijd.

“Als we peilen naar diagnoses en stoornissen, komen jongens er zowel op de leeftijd van 6 als van 12 jaar slechter van af. Maar je goed voelen heeft niet alleen te maken met de aanwezigheid van negatieve symptomen. Er zijn ook positieve kenmerken die het welbevinden bevorderen. En als we daarnaar vragen, blijken meisjes van 12 en 13 jaar lager te scoren”, aldus Ciska Pieters, onderzoekster bij

 

Lees ook:Zonen trekken een gebroken gezin beter dan dochters
Lees ook:Zonen beter bestand tegen scheiding ouders dan dochters
Lees ook:Meisjes hebben zwaardere puberteit dan jongens
Lees ook:Tienerstellen verwerken ruzies heel anders dan volwassen koppels
Lees ook:Waarom meisjes veel eerder volwassen zijn dan jongens

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>