Halfnaakte vrouwen zien we als een object, niet als een persoon

Mensen die een foto van een ander op de kop zien, hebben grote moeite om te ontdekken wie die persoon is.

Dit fenomeen staat bekend als het inversie-effect, op de kop kijken we moeilijker dan gewoon rechtop.

Dit effect is alleen te zien bij mensen. Bekijk je objecten als een auto of een gebouw op de kop, dan hindert dat de herkenning niet.

Zou je dat effect ook kunnen gebruiken om te meten in hoeverre we halfnaakte vrouwen zien als lustobject?

Die vraag probeerde een team van de Université Libre in Brussel te beantwoorden.

Ze lieten proefpersonen steeds heel kort foto’s zien van mannen en vrouwen in hun ondergoed. Ze kregen de foto’s op de kop te zien.

Daarna volgden twee foto’s van dezelfde persoon, maar dan niet op de kop. Één van die foto’s was gespiegeld, de andere niet.

De vraag was: welke van deze twee foto’s is het origineel van de omgedraaide foto die je net hebt gezien?

Proefpersonen, zowel mannen als vrouwen, waren duidelijk slechter in het herkennen van foto’s van mannen.

Conclusie: we zien vrouwen in uitdagende kleding duidelijk als object, niet als persoon. Dat zowel mannen als vrouwen dat doen, duidt er op dat het om een diep ingesleten denkpatroon gaat.

Lees ook:Van lachen word je niet per definitie mooier op een foto
Lees ook:Raar, maar waar: we hebben van onszelf geen idee hoe we eruit zien
Lees ook:Liefde overwint alles: ook de zenuwen
Lees ook:Het Spice Girls Effect: in een groepje lijk je mooier dan alleen
Lees ook:Hoe hetero’s denken dat lesbo’s eruit zien

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>