Het perfecte mannenlijf verkoopt niet

Sinds de jaren ’90 zijn fotomodellen sterren geworden.

Uit die tijd stamt ook de term supermodel, die van toepassing was op Naomi Campbell, Cindy Crawford en Claudia Schiffer. Vanaf dat moment zijn ze ook een bron van discussie.

Want zeker met de komst van de graatmagere Kate Moss vinden velen dit geen goed voorbeeld voor jonge meisjes en zelfs oudere dames lijden aan het fenomeen ‘spiegelfobie’.

Maar mannen ontkomen er eveneens niet meer aan. Het perfecte mannentorso dat breeduit gemeten wordt in de media en dat hen vanaf enorme billboards toegrijnst. Zeker nu met de perfect gevormde atleten en zwemmers op de Olympische Spelen die de TV overheersen. En daar worden veel heren helemaal niet blij van…….

Dat is de conclusie van een onderzoek van Cele Otnes, professor marketing aan de University of Illinois. De resultaten van haar onderzoek kunnen belangrijke consequenties hebben voor adverteerders en marketeers.

Otnes stelde vast dat mannen bij de confrontatie met het beeld van de ideale mannelijkheid met een reeks van emoties, waaronder kwetsbaarheid en het gevoel van onvolmaaktheid, worden geconfronteerd.

Of David Beckham zoveel meer onderbroeken verkoopt voor Armani is dus nog maar de vraag. Professor Otnes merkt op dat het afwijzen van het beeld voor sommige consumenten ook gepaard zal gaan met een negatieve houding tegenover het geadverteerde product.

In commercial worden vaak beelden gebruikt van feestende en vreemdgaande heren. Dat valt zeker niet bij iedereen goed. “De man wordt nog vaak afgebeeld als de speelse jongen, of als bierdrinker of kameraad, maar die stereotypes gaan niet op voor het merendeel van de mannelijke bevolking. Adverteerders moeten het spectrum veel breder maken en zich ook richten op de vader, de echtgenoot en de klusjesman”, aldus prof. Otnes.

Hugh Laurie, alias ‘Doctor House’ is met zijn wat ruigere, minder gelikte look een geschikter uithangbord voor mannencosmetica.

Lees ook:De Liefde is niet meer
Lees ook:De allereerste zoen die ooit op bewegend beeld werd vastgelegd (1896)
Lees ook:Current Obsession: kerels die op katten lijken
Lees ook:De meest sexy mannen eten groenten en fruit
Lees ook:Koffie werkt anders bij vrouwen als bij mannen

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Het perfecte mannenlijf verkoopt niet

  1. Pingback: Olympische atletes zijn voer voor erotische fantasieën van mannen | Relatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>