In een gezin doet de vrouw boodschappen en de man doet aankopen

Moeders beslissen nog altijd over de dagelijkse boodschappen in het gezin, maar vaders hebben een bepalende stem bij de aankoop van een auto of televisie.

Opvallend is dat vooral vaders vaak hun invloed op het aankoopproces te hoog inschatten…….

Het Familie Kenniscentrum onderzocht dit. Het onderzoek werd uitgevoerd door Ruigrok / Netpanel onder 2623 gezinsleden.

De uitkomsten suggereren dat gezinnen veel overleggen over aankopen en dat ieder gezinslid zijn eigen rol, criterium en strategie heeft. Het aankoopproces is in te delen in 4 fasen: idee, informatie zoeken, overleg/keuze en de aankoop zelf.

Voor de dagelijkse boodschappen is het nog bijna altijd de moeder die de lijstjes maakt en de belangrijkste stem in het kapittel heeft. Bij de aanschaf van een televisie en digitaal tv-pakket hebben vaders in alle fasen een dominante rol.

Kinderen spelen logischerwijs vooral een belangrijke rol in de verschillende fasen bij de aankoop van een spelcomputer en games. Bij de aankoop van een computer en digitale camera spelen echter alle gezinsleden een rol.

Eerder onderzoek dit jaar van het OIVO gaf soortgelijke uitkomsten over de verhouding man-vrouw voor wat betreft financiële beslissingen.

Lees ook:Mannen vinden roodstand bij de bank veel minder een probleem dan vrouwen
Lees ook:Helft Nederlandse pubers vindt (terecht) dat hun vader er niet uitziet
Lees ook:Moeders spelen hoofdrol in huiselijke ruzies
Lees ook:Vruchtbare vrouwen vallen op diepe mannenstemmen
Lees ook:Mannen gaan voor spek en bonen mee bij meubels kopen

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>