3/4 Nederlanders heeft iets gemist in zijn of haar opvoeding

Dela_wil_meegevenBijna driekwart van de Nederlanders heeft iets gemist in hun eigen opvoeding.

Voorbeelden daarvan zijn: het leren bespelen van een muziekinstrument, reizen of leren koken.

Maar het meeste dat gemist wordt, is het niet leren uiten van emoties. Degenen die dat vinden, voeden hun (klein-)kinderen op dit punt dan ook anders op…….

Zo blijkt uit onderzoek in opdracht van DELA, uitgevoerd door Multiscope onder 1000 Nederlanders als start van hun campagne ‘Wat je meegeeft, is wat je straks achterlaat’.

De uitvaartonderneming wil Nederland hiermee opnieuw stimuleren om mooie woorden met elkaar te delen. Omdat deze vaak gaan over wat je hebt meegekregen of over tradities en levenslessen die je weer doorgeeft.

Normen en waarden ervaren Nederlanders als het belangrijkste dat ze van hun (groot)ouders hebben meegekregen (80,6%), gevolgd door manieren (57,8%) en het omgaan met geld (40,5%). Dit zijn ook zaken die we belangrijk vinden om weer mee te geven aan onze (klein)kinderen.

Wat opvalt is dat 30% het belangrijk vindt om in de opvoeding het vrije gedachtegoed mee te geven, ondanks dat slechts 1 op de 10 dit zelf van huis uit meekreeg. Het lijkt erop dat het vrije denken de voorkeur krijgt boven tradities, aangezien 15% aangeeft deze vanuit de opvoeding te hebben meegekregen, maar slechts 6,1% tradities wil doorgeven.

Bij eenvijfde wordt binnen de familie iets tastbaars doorgegeven van generatie op generatie. In de meeste gevallen (41,3%) zijn dat juwelen en sieraden, zoals (trouw)ringen, horloges en kettingen, maar ook bij een groot deel (17,3%) slapen baby’s in wiegjes waar hun ouders en/of grootouders ook in hebben gelegen. Daarnaast gaan antieke meubels en klokken redelijk vaak (13,8%) van (groot)ouder naar kind, gevolgd door kunst (8%).

Ook de niet tastbare herinneringen worden doorgegeven. Veelal gebeurt dit door middel van het vertellen van verhalen (77,8%), foto’s (62,8%) en video’s (25,5%).

Ondanks dat sociale media niet weg te denken zijn in deze tijd, zegt slechts 5,3% deze kanalen te gebruiken om herinneringen en familieverhalen door te geven. Dagboeken of brieven schrijven blijft met 8,1% populairder. Jong volwassenen tussen de 18 en 34 vaker (12,4%) schrijven zelfs vaker dan 50-plussers (6,4%).

Merkstrateeg Martin Kersbergen: “DELA heeft veel kennis en ervaring hoe je zaken bij leven goed kunt regelen voor je dierbaren. Via de website gaan we deze kennis en ervaring delen. Dan gaat het om onze gehele dienstverlening. Van de uitvaartverzekering tot de spaarverzekering. Van adviezen rondom voogdij tot nalatenschap en schenken. En uiteraard om alles wat komt kijken rondom het verzorgen van een uitvaart. Want alles wat wij doen staat in het teken van doorgeven.”

Lees ook:Mannen schatten zichzelf intelligenter in dan vrouwen
Lees ook:Nederlanders zijn een ramp achter het fornuis
Lees ook:Vader om hand dochter vragen is uit. Knieval voor haar is in.
Lees ook:Nederlandse bruiloft kost gemiddeld €12.500,-
Lees ook:Nederlandse singles daten vaker en meer

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>