TV-junks blijven vrijgezel

De perfecte partner uit films en televisieseries maakt de Nederlander onzeker.

Vooral de generaties die met veel media opgegroeid zijn, hebben last van een ideaalbeeld van hun ‘ware liefde’.

Dat staat langdurige relaties in de weg…………..

Zo blijkt uit onderzoek van datingsite Relatieplanet onder 700 bezoekers.

Blond, slank, met grote borsten. Zo zien echte vrouwen eruit als we de muziekzenders mogen geloven. Mannen zijn slank, lang en sportschool gespierd.

Tuurlijk, kijk jij eens om je heen in de supermarkt! Deze door de media gecreëerde mythes over mannen en vrouwen hebben echter wel degelijk invloed op de uiteindelijke keuze.

93% van de Nederlanders vindt eigenlijk dat de plaatjes van de man en de vrouw, zoals die te zien zijn op TV, internet en in films en tijdschriften niet stroken met de werkelijkheid.

Maar vooral jongere generaties zijn niettemin vatbaar voor de effecten ervan: mensen onder de 40 jaar hebben vaker het gevoel niet aan het ideaalbeeld te kunnen voldoen.

Dit leidt tot veel onzekerheid. Bijna de helft van de Nederlanders vraagt zich weleens af of hij/zij wel voldoet voor de partner, 40% heeft het gevoel niet te kunnen voldoen en 14% zegt er zelfs stress door te krijgen. 56% van de mensen onder de 40 voelt die druk. Boven de 40 jaar is dat percentage aanzienlijk lager: 41%.

53% van de Nederlanders onder de 40 jaar vindt dat de media wel degelijk invloed hebben op het beeld dat ze hebben van de volmaakte partner. Bij 40-plussers is dat 30%. Daarbij valt op dat hoe meer media iemand ‘consumeert’, des te groter de invloed op het ideaalbeeld. In de groep ‘grootverbruikers’ denkt 57% dat de beelden die worden getoond invloed hebben op het plaatje dat ze hebben van hun ‘ware liefde’. In de groep die minder TV, films, internet en bladen consumeert is dat 34%.

“Deze uitkomsten verbazen me niet”, reageert psycholoog en relatietherapeut Jean Pierre van de Ven op de uitkomsten. “Ik zie in mijn dagelijkse praktijk dat veel mensen een spook najagen. Men heeft een ideaalbeeld in het hoofd van de perfecte partner, opgedrongen door de media. Wanneer mensen dan vervolgens langdurig een huishouden gaan delen, komen ze er achter dat het anders werkt. En dat kan dus problemen opleveren.”

Aanleiding voor het onderzoek was de constatering dat bezoekers van de datingsite, die betrekkelijk kort kijken naar profielpagina’s, langer op zoek blijven naar een relatie. Bovendien keren ze na een periode van afwezigheid gemiddeld vaker terug dan bezoekers die meer tijd doorbrengen op de site.

Onderzoek van collega-concurrent Singlessite vorige maand, toonde ook al aan dat vrijgezellen teveel noten op hun zang hebben en eHarmony vatte het samen als dat singles teveel afgaan op uiterlijkheden.

Lees ook:Nederlanders slapen net zoveel als ze op hun scherm(pje) turen
Lees ook:1 op de 5 heeft partner die echt niet voldoet aan ideaalbeeld
Lees ook:Kan jouw partner vrijuit stinkscheten laten?
Lees ook:Tweederde van de vreemdgangers houdt nog veel van eigen partner
Lees ook:Hoe films en TV onze liefdesrelaties beïnvloeden

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “TV-junks blijven vrijgezel

  1. Pingback: Man tast 3x zo diep in zijn buidel voor date met mooie vrouw | Relatie

  2. Pingback: Vrouwen tobben elke dag 10 minuten over hun uiterlijk | Relatie

  3. Pingback: Mag jouw partner stinkscheten laten? | Relatie

  4. Pingback: Mannen net zo bevreesd voor de weegschaal als vrouwen | Relatie

  5. Pingback: 1 op de 5 Nederlanders heeft partner die bij lange na niet voldoet aan ideaalbeeld | Relatie

  6. Pingback: Geluksadviezen van Veldhuis & Kemper | Relatie

  7. Pingback: Nederlandse singles hebben irrationele ideeën over (kerst-) romantiek | Relatie

  8. Pingback: Soaps en series volgen betekent de moord op je eigen relatie | Relatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>