Je schoenentic of autogekte lijkt op de liefde voor je partner

Vorige week berichtten wij hier op relatie.blog over een onderzoekje dat als uitkomst had dat eenderde van de Nederlandse mannen liever een droomauto heeft dan een droomvrouw.

Verontwaardiging alom natuurlijk.

Toch is dit zelfs wetenschappelijk verklaarbaar.

De TU in Delft heeft aangetoond dat de manier waarop we in relatie staan tot bijvoorbeeld schoenen  en auto’s veel overeenkomsten vertoont met de manier waarop we omgaan met onze liefdesrelatie.

De liefde voor een bepaald product verandert met de tijd, net als onze liefde voor partners…………

Dit stelt onderzoekster industrieel ontwerpen Beatriz Russo in haar proefschrift, waarmee ze op donderdag zal promoveren aan de TU Delft.

Russo ontdekte onder meer dat de liefde voor producten dezelfde componenten heeft als liefde voor de partner: passie, toewijding en intimiteit. Ze maken ook een zelfde ontwikkeling door. Eerst is de passie dominant, maar daarna worden andere factoren, zoals toewijding en intimiteit belangrijker.

De onderzoekster uit Brazilië raakte geïnteresseerd in het onderwerp door een eerder onderzoek dat ze deed.

“Het viel me op dat deelnemers aan een gebruiksonderzoek erg emotioneel betrokken waren bij een aantal van hun producten, zelfs als die helemaal niet zo gebruikersvriendelijk waren”, vertelt de promovenda. “Zo was er een dame die een nagelknipper gebruikte die haar nagels soms deed bloeden. Toch bleef ze zweren bij die nagelknipper; ze had er dus een soort liefdesrelatie mee.”

Russo spitste haar onderzoek toe op de liefde voor schoenen bij vrouwen en de liefde voor auto’s bij mannen en vrouwen. Deelnemers aan haar onderzoek hielden onder meer een dagboek bij over hun ervaringen met deze producten. Ook ontwikkelde ze een schaal om te meten hoe groot de liefde is die iemand voelt voor een product.

Uiteraard zijn er ook verschillen tussen relaties met producten en persoonlijke relaties. Russo: “In sommige opzichten zijn relaties met producten gemakkelijker. Je weet wat je van een product kunt verwachten, anders dan met mensen.”

Lees ook:Het monogame drama: passie, intimiteit, toewijding, (echtscheiding)
Lees ook:De liefdestriangel
Lees ook:Echte winkels vallen om: online shoppen vooral bij mannen in de lift
Lees ook:Die sexy vrouw op een dure auto ligt daar niet voor de show!
Lees ook:Vrouwen vinden eerste paar schoenen belangrijker dan de eerste kus

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Je schoenentic of autogekte lijkt op de liefde voor je partner

  1. Pingback: Een partner uitkiezen gelijk een paar nieuwe schoenen | Relatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>