De enige manier waarop je die nare angel uit een ruzie met je partner haalt

couple-at-restaurant-anger

Zwijgen, chagrijnig en/of boos doen, rustig praten, smoesjes verzinnen, je excuseren, er zijn heel wat manieren om te reageren wanneer er mot is tussen jou en je partner. Maar vaak maken bovenstaande tactieken de situatie alleen maar erger.

Volgens psycholoog Guy Winch is er maar 1 manier om de gemoederen te bedaren: de emoties van je partner erkennen. Door uit te leggen dat je begrijpt hoe de ander zich voelt en dat hij of zij het recht heeft zich ook zo te voelen. Dit klinkt wellicht vreemd, maar wanneer je reageert met een ‘Ik begrijp dat je dit niet leuk vind’, toon je empathie en dat werkt kalmerend op beide partijen.

Winch legt uit: “Iedereen zoekt emotionele bevestiging. We hebben er meer van nodig dan we beseffen. Als je boos, overstuur, gefrustreerd, teleurgesteld of gekwetst bent, dan wil je dat de ander inziet waarom. Het begrip zorgt dan voor opluchting. Pas dan kan er een echt gesprek over het probleem plaatsvinden.”

Deze tactiek klinkt erg eenvoudig, maar de emoties van de andere erkennen zonder verwijten te maken of boos te worden, is moeilijker dan het lijkt. In het begin is het dus oefenen. Maar als jullie het toepassen, merk je allebei dat ruzies en discussies kalmer én productiever worden.

De 5 stappen van emotionele erkenning

1. Laat de ander uitpraten zodat je alle feiten hoort. En nog belangrijker: dat je helemaal op hoogte bent van de gevoelens van de ander, anders komt je empathie onecht over.

2. “Ik snap dat je boos bent, omdat ik een halfuur te laat was op onze afspraak en jij alleen in het restaurant moest wachten.” Een dergelijk eenvoudige tekst helpt een eind op weg, ook al ben je het niet eens met hem of haar. Door dit te zeggen wijs je ook niet met vingers naar de ander of jezelf.

3. Ga de situatie niet veralgemenen met worden als ‘nooit’, ‘altijd’ en ‘weer’. Zoals: “Je luistert nooit” of “Altijd als ik wat zeg, schud je al van nee” of “Je bent nu alweer te laat.”

4. Vervolgens kun je ervaren dat andermans gevoelens redelijk zijn, nu je het vanuit zijn of haar kant beziet. “Het is begrijpelijk dat je boos wordt, omdat je zolang in je eentje hebt zitten wachten op me.”

5. Dan kun je je eigen standpunt duidelijk maken. Een mooi voorbeeld: “Ik begrijp dat je geïrriteerd bent omdat ik je een halfuur heb laten wachten op restaurant. Maar die file kon ik echt niet omzeilen.”

Als laatste wil Winch nog benadrukken dat emotionele waardering het beste werkt wanneer beide partijen het toepassen.

Lees ook:Emotionele chantage
Lees ook:Zo ben je zo dicht mogelijk bij degene van wie je houdt….
Lees ook:Wil je een man? Wees onbereikbaar!
Lees ook:Vreemdgaan kan ook zonder seks
Lees ook:Live verslag van het einde van een relatie

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>