Facebookers & Twitteraars zijn de kuddeschapen van de maatschappij

Kwetteren en liken op het internet maakt bepaald geen authentieke wezens van ons.

Fanatieke Facebookers en Twitteraars praten elkaar naar de mond. Ook in het echte leven conformeren ze zich vervolgens vaker dan degenen die de sociale media minder gebruiken……

Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center onder 1800 Amerikanen over wat ze vonden van klokkenluider Edward Snowden en hoe hij het afluisteren van veiligheidsdienst NSA bekend maakte.

De grootgebruikers van Facebook en Twitter bleken maar half zo vaak hun mening te willen delen als mensen die sociale media minder gebruikten, of dat nu online was of in echte contacten.

Ook waren sociale media helemaal geen alternatief voor wie zijn mening niet offline wilde delen.

Mensen die van de sociale media zijn, zetten hun mening dubbel zo vaak online als ze denken dat hun ‘online vrienden’ hetzelfde vinden. Was dat niet zo dan hielden ze hun mening voor zich, ook in het echte leven.

De onderzoekers merken op dat mensen die veel op sociale media posten ook in het echte leven steeds meer gaan denken: wat vinden mijn online vrienden hiervan?

Daarnaast hebben sociale media de behoefte van mensen versterkt om met gelijkgestemden om te gaan. Verder zijn veel mensen via het net ‘bevriend’ met collega’s, die ze liever niet alles vertellen.

Tenslotte kan het ook omgekeerd zitten: mensen die conformistischer van aard zijn, zitten nou eenmaal vaker op sociale media. De authentieke meningen zijn er met een lampje te zoeken.

Lees ook:Sociale media maken net zoveel relaties als ze kraken
Lees ook:Mensen met een stamcafé zijn gelukkiger en gezonder
Lees ook:Echte vrienden (1)
Lees ook:Goede voornemens 2016: meer aandacht voor echte vriendschappen
Lees ook:Met een echte vriend deel je lief, leed en lottowinst

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>