Sociale media geven dezelfde bevrediging als eten, seks en geld

Meer dan eenderde van menselijke conversaties bestaat uit het delen van eigen ervaringen of over persoonlijke relaties. Op sociale media is dat zelfs 80%.

Waarom delen mensen zo graag informatie over zichzelf?

Omdat het direct genot oplevert, te vergelijken met seks, eten en geld………

Dat is de conclusie van een Harvard-University onderzoekers Diana Tamir en Jason P. Mitchell.

De menselijke soort heeft een intrinsieke motivatie om gedachten te delen met anderen. Het menselijk ziet brein het onthullen van persoonlijke informatie als een lonende bezigheid.

De wetenschappers voerden hiervoor experimenten uit met MRI-scans om de hersenactiviteit te meten, terwijl proefpersonen over zichzelf vertelden of over andere mensen. Wanneer ze het over zichzelf hadden, was er veel activiteit in het mesolimbisch circuit van de hersenen, wat geassocieerd wordt met beloning en straf.

Het gebied is bijzonder gevoelig voor de genotsneurotransmitter dopamine en reageert ook op primaire beloningen zoals het krijgen van voedsel, het ervaren van humor of het zien van een aantrekkelijk persoon.

Er bleek minder activiteit te zijn als de proefpersonen over anderen praatten. Ook bleek er meer beloningsactiviteit in de hersenen te zijn als er een publiek voor de persoonlijke ontboezemingen was. Volgens de onderzoekers verklaart dit de aantrekkingskracht van sociale media.

Lees ook:Sociale media stimuleren stalkers
Lees ook:Facebookers & Twitteraars zijn de kuddeschapen van de maatschappij
Lees ook:Lullen over jezelf is eigenlijk masturberen
Lees ook:9 op de 10 volgt ex via Facebook
Lees ook:De vuige roddel is niets anders dan een overlevings-mechanisme

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>